Persepsi Masyarakat Terhadap Mitos dan Fakta Perbankan Syariah
Abstract
The diverse perceptions of society regarding Islamic banking, often colored by myths and unexplored viewpoints. The objective of this study is to analyze the public's perceptions of myths and facts surrounding Islamic banking, with a specific focus on Bank Muamalat Branch Tulungagung. The research methodology employed is descriptive qualitative, utilizing in-depth interviews and content analysis. The results reveal that despite prevalent myths, Islamic banking, particularly Bank Muamalat, offers transparent, secure, and cost-competitive services. Furthermore, it is found that Islamic banking is not exclusive to Muslims but accessible to the entire community. These findings contribute positively to understanding the socio-economic dynamics of the community, highlighting the strengths of Islamic banking, and providing a foundation for further research and development in the Islamic banking industry
References
Ashari, D. R. W. (2023a). Mitos dan Realitas Tentang Perbankan Syariah: Mengungkap Fakta Yang Sebenarnya. Studi Islam Kontemporer (Vol. 1, pp. 91–106). Kediri: Cakrawala Satria Mandiri.
Ashari, D. R. W. (2023b). 9.3 Strategi Pemasaran Produk Konsumen di Pasar Global. Strategi Pemasaran, 184. Global Eksekutif Teknologi.
Ayu Ismah Azizah Kurinci, Haritz Harahap, Maulida Jam’ah, & Nurbaiti. (2022). Pentingnya Informasi Manajemen Sumber Daya Data Dalam Bank Syariah. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 1(4), 372–381.
Hartono, N. (2018). Analisis Pengaruh Islamic Corporate Governance (ICG) Dan Intellectual Capital (IC) Terhadap Maqashid Syariah Indeks (MSI) Pada Perbankan Syariah Di Indonesia. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syari’ah, 10(2), 259.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15 [edition].). Boston: Pearson.
Mamun, S., & Ningsih, T. H. (2021). Implementasi Strategi Layanan Teknologi Digital Banking dan Service Quality dalam Perspektif Nasabah pada Perbankan Syariah (Study kasus pada Bank Syariah Mandiri KCP Tomang). Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 6(02), 223–233.
Martasari, L., & Mardian, S. (2015). Persepsi Masyarakat terhadap Penerapan Sharia Compliance Pada Bank Syariah di Kecamatan Barabai. Jurnal Dinamika Akuntansi dan Bisnis, 2(1), 45–58.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Vol. 38). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muhammad Aliansyah. (2012). Preferensi Nasabah Non-Muslim Terhadap Bank Syariah (studi Pada Bank Syariah Mandiri Cabang Palangka Raya). STAIN Palangka Raya.
Munawir, H. (2005). Perencanaan Strategi Pengembangan Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 4(1), 41–48.
Pamuji, A. E., & Supandi, A. F. (2021). Strategi Penguatan Industri Keuangan Syariah Di Era Mea. Finansha: Journal of Sharia Financial Management, 2(2), 92–107.
Rahmany, S., & Asnita, Y. (2020). Pengaruh Pendidikan, Profesi Dan Bagi Hasil Terhadap Persepsi Masyarakat Pada Perbankan Syariah. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 69–84.
Saputri, I., Farhani, P., & Chairina, C. (2022). Analisis Pengetahuan Dan Minat Masyarakat Terhadap Produk Perbankan Syariah Di Kelurahaan Helvetia. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 2(3), 703–707.
Suretno, S., & Yusuf, R. (2021). Mahalnya Pembiayaan di Bank Syariah. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 5(02), 179–192.
Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2021). Pengaruh Religiusitas, Persepsi Dan Motivasi Nasabah Terhadap Keputusan Memilih Perbankan Syariah. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 2(2), 114–130.